Meningkatkan Branding SDN Pengkok 04 dalam Membuat Profil Sekolah dengan Akun Instagram Berbantuan Aplikasi Canva for Education

Authors

  • Septyana Candra Puspita Universitas Sragen
  • Dewi Anjarsari Universitas Sragen
  • Qoni’ah Al Munasiroh Universitas Sragen

DOI:

https://doi.org/10.59024/jnb.v3i2.572

Keywords:

Canva, Teachers, Bchool branding

Abstract

The development of Information and Communication Technology and the demands of 21st century teachers have provided new innovations to support promotion in branding school institutions. Technology is one way that can be used as a promotional media to make it easier for the public to assess schools. This community service activity aims to improve the branding of SDN Pengkok 04 in creating a school profile with an Instagram account assisted by the Canva for Education application. This community service activity was carried out at SDN Pengkok 04 Sragen with 9 teachers. The result was that all teachers made pamphlets using Canva for Education. In order for teachers' abilities to be maximized in their use, teachers must continue to practice independently using Canva for Education or other applications that support school promotion and pass on the skills they have acquired to other teachers.

References

Afianti, D. (2024). Penggunaan aplikasi Canva dalam proses pembelajaran. EduTech Journal, 1(1), 9–16. https://doi.org/10.62872/mp5y5475

Al-Fariq, R. A. (2024). Pemanfaatan aplikasi Canva untuk media pembelajaran. Interaksi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1, 106–113.

Anissa, F. N., & Limbong, A. M. N. (2024). Penggunaan media pembelajaran interaktif berbasis Canva untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas VII di SMP Islam Tambora. Jurnal ..., 1(1), 33–43.

Chairani, V. S., Mursyida, L., Fadilah, R., & Astuti, M. (2023). Peningkatan kompetensi digital guru sekolah dasar dalam membuat media pembelajaran Kurikulum Merdeka dengan fitur "Canva Education" di Kecamatan Lubuk. Jurnal Pendidikan …, 7, 246–253. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/10924

Djibu, R., Fayola, A. D., Rahmah, S., & Hakim, M. L. (2023). Pelatihan penggunaan fitur Canva dalam pembuatan. Community …, 4(4), 6913–6919. http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/cdj/article/view/18518

Ginting, H. (2021). Pemanfaatan media belajar berbasis Canva pada mata pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Educare: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 1(2), 47–52. https://doi.org/10.56393/educare.v1i2.956

Martini, R. S., Gunarti, W., Satrio, M. G., Maryam, M., Khulqi, A. S. H., & Zahra, C. A. (2023). Pelatihan penggunaan aplikasi Canva for Education bagi guru PAUD di Kecamatan Pulo Gadung. Jurnal Basicedu, 7(5), 3242–3248. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i5.6067

Mustofa, H., Haryono, E., Al, I., & Cepu, M. (2023). Implementasi aplikasi Canva dalam pembelajaran Kurikulum Merdeka: Meningkatkan kreativitas dan efektivitas belajar. Al-Fattah Ejournal SMA Al Muhammad Cepu, 3(03), 44–54. https://www.ejournal.smaamc.sch.id/index.php/belajar/article/view/24

Pai, E., & Curup, M. (2024). The development of Canva-based learning media in Islamic religious. TOFEDU: The Future of Education Journal, 3(5), 1640–1645.

Pujiarto, P., Aulia, R., Afrianti, N., Canna, N., Nurhasanah, N., Ismawati, I., Catur Wulansari, E., & Maimunah, M. (2024). Inovasi penggunaan Canva Edu dalam mengembangkan media pembelajaran interaktif anak usia dini pada guru PAUD. Ainara Journal (Jurnal Penelitian dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 5(1), 36–40. https://doi.org/10.54371/ainj.v5i1.349

Putra, L. D., & Filianti, F. (2022). Pemanfaatan Canva for Education sebagai media pembelajaran kreatif dan kolaboratif untuk pembelajaran jarak jauh. Educate: Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(1), 125. https://doi.org/10.32832/educate.v7i1.6315

Putri, P., Syafwan, H., & Nofriadi, N. (2024). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis Canva bagi guru-guru UPTD SDN 014671 Sentang. Journal of Indonesian Social Society (JISS), 2(1), 52–57. https://doi.org/10.59435/jiss.v2i1.221

Shidik, M. A., Tae, L. F., & Dewi, N. P. Y. A. (2023). Pengembangan kompetensi profesional guru melalui edukasi media poster berbasis aplikasi Canva. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 7(6), 5344. https://doi.org/10.31764/jmm.v7i6.17585

Downloads

Published

2025-02-21

How to Cite

Septyana Candra Puspita, Dewi Anjarsari, & Qoni’ah Al Munasiroh. (2025). Meningkatkan Branding SDN Pengkok 04 dalam Membuat Profil Sekolah dengan Akun Instagram Berbantuan Aplikasi Canva for Education. Jurnal Nusantara Berbakti, 3(2), 83–92. https://doi.org/10.59024/jnb.v3i2.572

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.