Pelatihan Manajemen Aplikasi Perplexity dalam Penyusunan Artikel Ilmiah Mahasiswa MPI Universitas Nurul Jadid
DOI:
https://doi.org/10.59024/jnb.v2i1.298Keywords:
Paraphrasing, Perplexity, Scientific ArticlesAbstract
Many researchers, including lecturers, teachers, students, and the general public, have adopted apps to help them write articles. Students are currently expected to produce scientific articles published in accredited journals or respected international journals as part of their final assignment. However, from the observations of the service team, there are several problems faced by the service partners, especially MPI students. They have difficulty preparing scientific article manuscripts and are less familiar with applications that can speed up the preparation process. To overcome this, the service was carried out through lecture, discussion, and mentoring methods using service-learning, which involved pre-implementation, implementation, and post-implementation stages. The results of this service showed that the training provided participants with understanding and knowledge about using the Perplexity application as a tool to speed up the preparation of articles and paraphrasing to avoid plagiarism. This is evident from the comparison of the participants' pre-test and post-test results before and after the training.
References
Abidin, N. F., Sariyatun, Agung S, L., Musadad, A. A., & Yuniyanto, T. (2023). PELATIHAN PENELITIAN DAN PENULISAN ARTIKEL PRAKTIK BAIK BAGI GURU SEJARAH DI KARANGANYAR. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 6(1), 17–22. https://doi.org/10.29303/jppm.v6i1.4285
Akhyar, M., Zakir, S., Gusli, R. A., & Fuad, R. (2023). Pemanfaatan Artificial Intelligence (AI) Perflexity AI dalam penulisan tugas mahasiswa pascasarjana. Idarah Tarbiwiyah: Journal of Management in Islamic Education, 4(2), 219–228.
Anugraheni, I. (2021). Faktor-faktor Kesulitan Guru Sekolah Dasar dalam Penulisan Karya Ilmiah. JP2SD (Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar), 9(1), 59–65.
Atika, P. D., Hendharsetiawan, A. A., Handayanto, R. T., Sumadyo, M., Whidhiasih, R. N., Ekawati, I., & Irwan, D. (2023). Pelatihan Pemanfaatan Software Pendukung Dalam Pembuatan Artikel Ilmiah Terpublikasi Bagi Guru-Guru SMA. JUCOSSO, 3(2), 118–129.
Cahyono, E. A. (2019). LITERATUR REVIEW ; PANDUAN PENULISAN DAN PENYUSUNAN. Jurnal Keperawatan, 12(2).
Diana, E., Nisa, K., Lestari, T. N., Rofiki, Moh., Zahro, F., & Husna, K. (2023). Pelatihan Aplikasi Mendeley Reference manager Bagi Mahasiwa STEBI Badri Masduqi. SAFARI: Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 3(1), 85–97.
Emaliana, I. (2020). Pelatihan Penulisan Karya Ilmiah bagi Guru MGMP Bahasa Inggris SMA/MA se-Malang Raya. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 273–279. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v3i2.3380
Febrianti, S., Nursafwa, H., Arifin, B., & Zailani, Z. (2021). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Mahasiswa di Masa Pandemi Pada Mata Kuliah Penulisan Karya Ilmiah di Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Al-Ulum: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 48–57. https://doi.org/10.56114/al-ulum.v2i1.115
Hendrastuty, N., An’Ars, M. G., Damayanti, D., Samsugi, S., Paradisiaca, M., Hutagalung, S., & Mahendra, A. (2022). PELATIHAN PENULISAN ARTIKEL POPULER UNTUK MENUNJANG KENAIKAN PANGKAT BAGI GURU DI SMAN 4 BANDAR LAMPUNG. Journal of Social Sciences and Technology for Community Service (JSSTCS), 3(2), 301. https://doi.org/10.33365/jsstcs.v3i2.2212
Kasiyan, K., Zuhdi, B. M., Hendri, Z., Handoko, A., & Sitompul, M. (2019). Pelatihan Penulisan Karya Ilmiah Untuk Peningkatan Profesionalisme Guru. JPPM (Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat), 3(1), 47. https://doi.org/10.30595/jppm.v3i1.3128
Marwa, M., & Dinata, M. (2020). Pelatihan Penulisan Artikel Ilmiah dan Publikasi di Jurnal bagi Guru SMAN 4 Tualang, Kabupaten Siak. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 5(1), 71–82. https://doi.org/10.30653/002.202051.256
Nurgiansah, T. H. (2020). Pelatihan Penulisan Artikel Ilmiah Bagi Mahasiswa PPKn Universitas PGRI Yogyakarta. Jurnal Nasional Pengabdian Masyarakat, 1(1), 16–23. https://doi.org/10.47747/pengabdiankepadamasyarakat.v1i1.114
Prabawati, M. N., & Muslim, S. R. (2020). Pendampingan Penulisan Artikel Ilmiah Bagi Guru Matematika Sekolah Menengah Pertama Wilayah Sukaraja Kabupaten Tasikmalaya. ABDIMAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 207–212. https://doi.org/10.35568/abdimas.v3i1.546
Sahudra, T. M., Fadlia, F., & Firdaus, C. R. (2022). Pelatihan Penulisan Karya Ilmiah untuk Peningkatan Profesionalisme Guru. Majalah Ilmiah UPI YPTK, 29(2), 97–102. https://doi.org/10.35134/jmi.v29i2.121
Satiti, W. S., & Ami, M. S. (2022). Pelatihan Penulisan Karya Tulis Ilmiah bagi Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika UNWAHA. Jumat Pendidikan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 105–110. https://doi.org/10.32764/abdimaspen.v3i2.2581
Udil, P. A. (2021). Pelatihan penulisan artikel ilmiah penelitian tindakan kelas untuk publikasi pada jurnal iIlmiah. Jurnal Nasional Pengabdian Masyarakat, 2(1), 21–27. https://doi.org/10.47747/pengabdiankepadamasyarakat.v2i1.257
Widiana, I. W., Tristiantari, N. K. D., Rediani, N. N., Yudiana, K. E., & Sari, N. M. D. V. S. (2022). Pelatihan Penulisan dan Publikasi Artikel Ilmiah bagi Guru-Guru Sekolah Dasar. International Journal of Community Service Learning, 6(2), 140–149. https://doi.org/10.23887/ijcsl.v6i2.52117
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Moh. Rofiki, M. Idris Yamin, Muhammad Ali Ghufron, Moh Mufid

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.