Pentingnya Klasifikasi Customer Sebelum Melakukan Perancangan Strategi Digital Marketing

Authors

  • Iasa Nur Firdausi Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur
  • Siti Ning Farida Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur

DOI:

https://doi.org/10.59024/jnb.v1i3.154

Keywords:

strategy, digital marketing, customer classification

Abstract

The failure of the digital marketing campaign at PT Lentera Alam Nusantara is the author's background for researching the best solutions before designing a digital marketing strategy. This research journal aims to measure and prove how important customer classification is as a basis for designing digital marketing strategies in the hope of minimizing campaign failures. The research was conducted descriptively using a qualitative approach to gather information and provide a detailed description of the phenomenon. The research findings prove that there is a significant positive influence on the results of strategy implementation after customer classification. Thus it can be interpreted that the author's hypothesis about the importance of customer classification before designing a digital marketing strategy at PT Lentera Alam Nusantara can be proven by the results of the research.

References

Alayyannur, P., Fakultas, W., & Masyarakat, K. (2013). CUSTOMER VALUE ANALYSIS BASED ON CUSTOMER CHARACTERISTIC IN TEETH CLINIC OF PUSKESMAS JEMURSARI SURABAYA. Jurnal Administrasi Kesehatan Indonesia, 1.http://journal.unair.ac.id/filerPDF/2.%20Putri%20Ayuni%20Alayyannur_jakivol1no2.pdf

Apa Sih Digital Marketing Itu? | BINUS Online. (2021, October 13). Retrieved June 21, 2023, from BINUS Online website: https://onlinelearning.binus.ac.id/2021/10/13/apa-sih-digital-marketing-itu/

BAB II KAJIAN PUSTAKA. (n.d.). Retrieved from http://eprints.umpo.ac.id/5912/3/BAB%202.pdf

Febriyantoro T., & Arisandi, D. (2018). Pemanfaatan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah Pada Era Masyarakat Ekonomi Asean. 1(2), 61–76. https://doi.org/10.26533/jmd.v1i2.175

Hadi, F., Mustakim Mustakim, Rahmadia D., Nugraha F., Nada P., & Monalisa. (2017). Penerapan K-Means Clustering Berdasarkan RFM Mofek Sebagai Pemetaan dan Pendukung Strategi Pengelolaan Pelanggan (Studi Kasus: PT. Herbal Penawar Alwahidah Indonesia Pekanbaru). 15(1), 69–76. https://doi.org/10.24014/sitekin.v15i1.4575

Hanum, Z., & Hidayat, S. (2017). FAKTOR -FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PERILAKU KONSUMEN DALAM KEPUTUSAN PEMBELIAN SEPATU MEREK NIKE DI KOTA MEDAN. Jurnal Bisnis Administrasi, 06, 37–43. https://core.ac.uk/download/pdf/235003954.pdf

Hidayatullah D. P., Rokhmawati R. I., & Perdanakusuma A. R. (2018). Analisis Pemetaan Pelanggan Potensial Menggunakan Algoritma K-Means dan LRFM Model Untuk Mendukung Strategi Pengelolaan Pelanggan (Studi Pada Maninjau Center Kota Malang). Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi Dan Ilmu Komputer, 2(8), 2406–2415. Retrieved from https://j-ptiik.ub.ac.id/index.php/j-ptiik/article/view/1769

Irwansyah, R., Khanti Listya, Setiorini, A., Ita Musfirowati Hanika, Hasan, M., Kurniawan Prambudi Utomo, Bairizki, A., Ambar Sri Lestari, Denok Wahyudi Setyo Rahayu, Marisi Butarbutar, Hayati Nupus, Imanuddin Hasbi, Elvera, E., & Triwardhani, D. (2021). PERILAKU KONSUMEN. Penerbitwidina.com. https://repository.penerbitwidina.com/media/publications/335466-perilaku-konsumen-2b933b4d.pdf

Isa, M., & Robingatun Istikomah. (2019). ANALISIS PERILAKU KONSUMEN DALAM KEPUTUSAN PEMBELIAN MAKANAN DI KOTA SURAKARTA. Jurnal Manajemen Dayasaing, 21(2), 98–110. https://doi.org/10.23917/dayasaing.v21i2.9326

Kurniawan, A. (2022). Pengaruh Giveaway, Kemasan Produk dan Kualitas Pelayanan terhadap Daya Tarik Beli Konsumen (Studi Kasus pada Kopi Chuseyo Surabaya Cabang Kenjeran) - UNTAG SURABAYA REPOSITORY. Untag-Sby.ac.id. http://repository.untag-sby.ac.id/13778/1/ABSTRAK.pdf

M Fuad, Sri, Dadang. (2020). Pengaruh Konten dan Promosi Giveaway Terhadap Meningkatnya Popularitas (Studi Kasus Mobile Legends Bang Bang pada Akun Instagram @devclovedmlbb). Malang, FIA Universitas Islam Malang

Mubasyiroh Iffatin (2018). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan,Harga Dan Promosi Terhadap Kepuasan Pelanggan (Studi Kasus Pada Cv. Fastprint Indonesia, Jl. Manyar Kertoarjo VII No. 36 Surabaya). Surabaya, Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya

Wijaya R., & Wibowo G. S. (2021). Customer Segmentation berdasarkan Usia, Jumlah Kredit dan Lama Kredit Nasabah di Bank XYZ menggunakan Model K-Means Clustering. 1, 101–116. https://doi.org/10.33479/snumc.v1i.228

Subianto, T., Fakultas, D., Universitas, E., & Malang, M. (n.d.). STUDI TENTANG PERILAKU KONSUMEN BESERTA IMPLIKASINYA TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN. https://eprints.unmer.ac.id/id/eprint/205/1/JURNAL%20ARTIKEL%20%3D2007%20%3DModernisasi.pdf

Nugroho S., 15917121. (2019). Klasterisasi Karakteristik Pelanggan Pada Bisnis On Demand Service. Uii.ac.id. http://hdl.handle.net/123456789/17816

Prawitowati T. (2021). Instrumen dan Pemetaan Indikator Customer Citizenship Behavior dan Keterikatan Pelanggan Pada Industri Hospitality di Masa Pandemi. 5(1), 85–101. https://doi.org/10.31842/jurnalinobis.v5i1.214

View of Klasifikasi Pelanggan pada Customer Churn Prediction Menggunakan Decision Tree. (2023). Retrieved June 21, 2023, from Unnes.ac.id website: https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/article/view/21528/10288

Yanuangga Galahartlambang, Titik Khotiah, & Nur Adlina Jumain. (2022). Pemetaan Konsumen Berdasarkan Perilaku Transaksi Produk Ritel Pada Distributor XYZ Semarang. 3(2), 52–56. https://doi.org/10.48056/jeetech.v3i2.193

Zuna, H. (2016). PENENTUAN ATRIBUT PELAYANAN JALAN TOL PRIORITAS DENGAN PENDEKATAN CUSTOMER EXPERIENCE. 2(1). https://doi.org/10.26593/jh.v2i1.2123.%p

Downloads

Published

2023-06-22

How to Cite

Iasa Nur Firdausi, & Siti Ning Farida. (2023). Pentingnya Klasifikasi Customer Sebelum Melakukan Perancangan Strategi Digital Marketing. Jurnal Nusantara Berbakti, 1(3), 01–09. https://doi.org/10.59024/jnb.v1i3.154

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.