Pemanfaatan Media Sosial Untuk Promosi Pariwisata Dan Potensi Kearifan Lokal Di Kolam Alam Tilanga’ Kecamatan Makale Utara Kabupaten Tana Toraja
DOI:
https://doi.org/10.59024/jumek.v1i4.213Keywords:
social media, promotion, potential for local wisdomAbstract
The aim of this research is to find out how to use social media as a suggestion for tourism promotion and local wisdom in the Tilanga Alam Pool, North Makale District, Tana Toraja Regency. This study uses a qualitative method. Qualitative methods are research procedures that produce descriptive data in the form of written or spoken words from people or actors who can be observed. Data collection procedures for observations were carried out using several methods, namely observation, interviews and documentation. The results obtained are in promoting tourism and the potential of local wisdom in the Tilanga' natural pool, North Makale District, Tana Toraja Regency, by utilizing creator content because the Tilanga' Natural Pool does not yet have its own media account to use, by utilizing creator content via Instagram and YouTube it can increase the number of tourists visiting from 2018-mid 2023 although the number is unstable.
References
A.Aaker David. (2013). Manajemen Pemasaran Strategis. Edisi 8. Jakarta. Salemba 4
Andayani, Ni Luh Henny, 2014. Manajemen Pemasaran Pariwisata. Yogyakarta; Graha Ilmu
Asri, N. (2018). Pelatihan Pemanfaatan Media Sosial Untuk Promosi Pariwisata dan Potensi Kearifan Lokal di Pantai Sayang Heualang Kab. Garut. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat
Bektiningsih, P. (2015). Pemanfaatan Koleksi Referensi Sebagai Bahan Rujukan di Perpustakaan Universitas Gadjah Mada. Berkala Ilmu Perpustakaan dan Informasi.
Brogan, Chris (2012). Social Media 101:Tactics and Tips to Develop Your Business Online. John Wiley & Sons.
Bungin, Burhan. ( 2015). Komunikasi Pariwisata. Jakarta: Prenadamedia Group
Tjiptono Fandy, Strategi Pamasaran Edisi Ketiga Cetakan Pertama. (Yogyakarta: Andi)
Kerpen, Dave. (2013). Likeable Social Media. New York: McGraw Hill Profesional
Kurniawati, W. D. & Novi. (2015). Pemanfaatan Instagram Komunitas Wisata Grobogan Dalam Mempromosikan Potensi Pariwisata Daerah. Komuniti, Vol. VIII, No.2 P-ISSN:2087-085X, e-ISSN: 2549-5623
Laksana, M. F. (2019). Praktis Memahami Manajemen Pemasaran. Sukabumi: CV Al Fath Zumar.
Lewis, B.K. (2016). Social Media and Strategic Communication : Attitudes and Perceptions Among Collage Student. International Journal of Public Relation Society of America.
Lontoh, J.K., Tumbel, A. L., Kawet, R., Manajemen, J., Ekonomi, F., & Ratulangi, U. S. (2020). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Strategi Promosi Bagi Pengembangan Pemasaran Wisata Danau Linow Di Kota Tomohon. Jurnal MEMBA, 8(4),11-20.
Lupiyoadi,R. (2013). Manajemen Pemasaran Jasa. Jakarta : Salemba Empat.
Manafe, Janri d. Dkk. 2016. Pemasaran Pariwisata Melalui Strategi Promosi Objek Wisata Alam, Seni dan Budaya. Jurnal Bisnis dan Manajemen Islam Vol. 4, No. 1 Juni.
Marfai, MA. 2013. Pengantar Etika Linkungan dan Kearifan Lokal. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
McGraw-Hill., 2015., Dictionary of Scientific & Technical Terms. McGraw-Hill International Book Company, New York.
Nasrullah, Rulli. (2015). Media sosial Perspektif Komunikasi, Budaya dan Sosioteknologi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.
Ollong, N. (2021). Pemanfaatan Media Sosial Dalam Promosi Pariwisata. Fakultas Ushuluddin Dan Dakwah Institut Agama Islam Negeri (Iain) Ambon, 1-29.
Poerwadarminta WJS. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: balai Pustaka. 2013
Pundissing, R. (2021). Pengaruh Daya Tarik Dan Promosi Terhadap Keputusan Wisatawan Berkunjung Ke Objek Wisata Pongtorra’Toraja Utara. Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Terapan (JESIT), 2(1), 71-84.
Purnomo, A., & Ahmad Muhibbin, M. (2018). Pemanfaatan instagram sebagai media komunikasi pariwisata di kabupaten karanganyar (studi analisis deskriptif kualitatif pada akun instagram@ explorekabkaranganyar) (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Rakib, M. (2017). Strategi pengembangan ekonomi kreatif berbasis kearifan lokal sebagai penunjang daya tarik wisata. Jurnal Kepariwisataan, 1(2), 54-69.
Rambulangi, A. C., Payangan, O. R., Taba, I., & Maming, D. (2023). Strategi Pemasaran Obyek Wisata Lemo Kabupaten Tana Toraja. JEMSI (Jurnal Ekonomi, Manajemen, dan Akuntansi), 9(3), 949-957.
Sibarani Rober, (2012). Kearifan L okal, Hakikat, Peran, dan Metode Tradisi Lisan: Asosiasi Tradisi Lisan.
Sugiyono (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alphabet.
Suryadana, M Liga dan Octavia Vanny, Pengantar Pemasaran Pariwisata, (Bandung: Alfabe, 2015).
Tangkeallo, D. I., & Tangdialla, R. (2021). Analisis Pendidikan Kewirausahaan dan Penggunaan Media Sosial Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Fakultas Ekonomi UKI Toraja. JEKPEND: Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 4(1), 74-79.
Tresnawati, Y. (2018). Pemanfaatan media sosial dalam promosi potensi wisata bahari Cilacap Jawa Tengah. Perspektif Komunikasi: Jurnal Ilmu Komunikasi Politik dan Komunikasi Bisnis, 1(2).
Wahid, Abdul. 2015. Strategi Pengembangan Wisata Nusa Tenggara Barat Menuju Destinasi Utama Wisata Islami. Skripsi.
Wibowo. (2017). Manajemen Kinerja. Edisi Kelima. Depok: PT. Raja Grafindo Persada.
Widagdo, Y. M. (2022) Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Sarana Promosi Wisata di Taman Wisata Omah Trasan Desa Trasan Kecamatan Juwiring Kabupaten Klaten.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Yelvianti Tumba’ Makko’, Abedneigo Carter Rambulangi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.